Obraběč kovů ŠVP
školní vzdělávací program
Obráběč kovů
Profil absolventa
Název školy: Střední odborné učiliště Domažlice
Adresa školy: Prokopa velikého 640, Domažlice
Název školního vzdělávacího programu: Obráběč kovů
Kód a název oboru vzdělání: 23 - 56 - H/01 Obráběč kovů
Délka a forma studia: tříleté denní
Stupeň dosaženého vzdělání: střední vzdělání s výučním listem
Obor vzdělání poskytující střední odborné vzdělání klade důraz na manuální a intelektové dovednosti žáků při uplatnění tvořivého a logického myšlení a estetického vnímání. Vyučující vedou žáky k trpělivé a soustavné práci a usilují o to, aby si žáci vytvořili kladný vztah ke zvolenému oboru a získali správné pracovní návyky. Vzdělávací program umožňuje získání všeobecných a odborných vědomostí a manuálních a intelektových dovedností potřebných k vykonávání povolání v oblasti strojírenské výroby. Při sestavování a naplňování ŠVP je respektována snaha o vybavení absolventa takovými znalostmi, dovednostmi a postoji, které mu umožní dobré uplatnění na trhu práce. Při sestavování obsahu vzdělávání jsou respektovány požadavky sociálních partnerů příslušné odbornosti. Učivo odborných předmětů je vybráno s ohledem na možnosti pracovního uplatnění absolventa v různých typech provozních jednotek a podniků v regionu.
Vzdělávání ve všeobecně vzdělávacích předmětech je zaměřeno na rozvíjení základních poznatků, rozvíjení komunikačních dovedností v mateřském jazyce i v cizím jazyce, rozšíření ekonomických znalostí a praktické využití poznatků a dovedností z oblasti informační a komunikační techniky. Odborné předměty jsou zaměřeny na získání přehledu o materiálech používaných v strojírenské výrobě, charakteristiku strojů a zařízení ve strojírenství, schopnost konstrukčního řešení jednoduchého výrobku a na osvojení si technologických postupů při výrobě strojírenských výrobků. Cílem praxe je praktické osvojení řemeslných dovedností a aplikace všeobecných a odborných dovedností při zhotovení strojírenských součástí. V teorii i praxi jsou žáci vedeni k hospodárnému zacházení s materiály a energií, k ekologickému chování, ke slušnému chování a k dodržování hygienických předpisů, protipožárních předpisů a předpisů bezpečnosti práce.
Obecným cílem vzdělávacího programu je připravit pracovníka, který se dobře umístí na trhu práce, případně bude schopen reagovat na měnící se podmínky trhu práce.
Popis uplatnění absolventa v praxi:
Absolvent zná základní úkoly odvětví a oboru, na který se připravuje. Je připraven pro vykonávání řemeslné práce. Jeho řemeslné dovednosti jsou podloženy základními odbornými znalostmi. Dodržuje zásady a předpisy ochrany zdraví a bezpečnosti práce. Hospodárně využívá materiál a dbá o úspory energie. Má základní vědomosti o kovech a dalších používaných materiálech. Vhodně uskladňuje materiály, součásti a výrobky. Zná výrobní zařízení, umí je ovládat, seřizovat a udržovat. Ekologicky nakládá s veškerým odpadem. Má základní vědomosti o technologii výroby. Zná základy odborného kreslení výrobků a čtení výkresů, používání norem. Obrábí a sestavuje jednoduché součásti a výrobky, provádí údržbu strojů. Má všeobecné znalosti z oblasti ekonomiky, které uplatní jako občan, zaměstnanec i OSVČ.
Očekávané výsledky vzdělávání (kompetence) absolventa
- zná a dodržuje základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence
- čte s porozuměním texty, tabulky, grafy, schémata, diagramy a výkresy
- dovede se vyjadřovat v mateřském jazyce i v cizím jazyce přiměřené situaci každodenního a pracovního života
- má základní znalosti o fungování multikulturní demokratické společnosti
- má základní znalosti v oblasti právního vědomí
- má vědomosti a dovednosti z ekonomiky a podnikání potřebné k orientaci na trhu práce, v podnikových činnostech a v pracovně právních vztazích
- má základní numerické znalosti
- zná zásady správné životosprávy, relaxace a regenerace duševních a fyzických sil, umí poskytnout první pomoc při úrazu a náhlém onemocnění
- dovede identifikovat běžné problémy, s nimiž se v životě setká a hledat způsoby jejich řešení
- má vypěstovanou profesní etikou a umí jednat s lidmi
- vyrovná se se stresovými situacemi
- vystupuje kultivovaně
- soustavně pečuje o svůj vzhled a osobní hygienu
- průběžné sleduje vývoj nových technologií, strojů a materiálů
- dodržuje pracovní kázeň
Během studia je žák veden tak, aby
- uměl pracovat v týmu, upevňovat interpersonální vztahy a adekvátně jednat s lidmi
- znal své reálné odborné a osobnostní kvality, uměl konstruktivně zvažovat své možnosti v oblasti profesní dráhy
- měl reálnou představu o kvalitě své práce, pracoval svědomitě a pečlivě, snažil se dosahovat co nejlepších výsledků
- prezentoval vhodným způsobem výsledky své činnosti
- uvažoval a jednal ekonomicky v osobním i pracovním životě (bral v úvahu náklady, výnosy a zisk každé činnosti)
- dodržoval zásady a předpisy bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a hygieně práce, znal pracovní rizika spojená s výkonem svého povolání
- znal a dodržoval právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence
- rozvíjel své estetické cítění a tvůrčí přístup ve svém oboru
- orientoval se v potřebných informacích a pracoval s nimi uvážlivě
- byl schopen používat prostředky informační a komunikační technologie ke komunikaci, pro získávání a zpracování informací ve všech oblastech, zejména v pracovním a osobním životě
- měl aktivní přístup k životu a k řešení problémů
- jednal a komunikoval slušně a odpovědně, vážil si vytvořených hodnot
- respektoval lidská práva a vážil si lidského života
- chránil životní prostředí v pracovním i v osobním životě
- jednal hospodárně v pracovním i v osobním životě
- pociťoval odpovědnost za své zdraví, usiloval o zdravý životní styl a zdokonalování své tělesné zdatnosti
Podmínky pro přijetí ke vzdělávání
- přijímání se řídí zákonem č. 561/2004 Sb.
- úspěšné ukončení základního vzdělání
- splnění kriterií přijímacího řízení stanovených pro daný školní rok
- splnění podmínek zdravotní způsobilosti uchazečů o vzdělávání v daném oboru vzdělání
- konečné přijetí žáka ke vzdělávání je podmíněno odevzdáním zápisového lístku do 5 dnů od obdržení rozhodnutí (viz § 60 a odst.6-7 škol.zákona 561/2004 Sb. v pozdějším znění) a podpisem Smlouvy o vzdělávání.
Zdravotní způsobilost
Zdravotní způsobilost žáků posuzuje a písemně potvrzuje příslušný registrující praktický lékař. Uchazeči nesmí trpět zejména: nemocemi pohybového ústrojí znemožňujícími práci ve vynucené poloze, poruchami jemné motoriky horních končetin, závažnými alergickými onemocněními kůže, dýchacích cest a spojivek a poruchami zraku.
Způsob ukončení vzdělání a potvrzení dosaženého vzdělání:
Vzdělání je ukončeno závěrečnou zkouškou. Obsah a organizace závěrečné zkoušky se řídí platnými předpisy. Dokladem o dosažení stupně vzdělání je vysvědčení o závěrečné zkoušce a výuční list. Úspěšné složení závěrečné zkoušky a získání výučního listu umožňuje absolventovi ucházet se o studium navazujících studijních vzdělávacích programů ve středních odborných školách a středních odborných učilištích s možností získání středního vzdělání s maturitní zkouškou. Absolvent je připraven prohlubovat si specifické znalosti v oboru různými školeními a kurzy.
Výuční list a vysvědčení o závěrečné zkoušce je dokladem o získání středního odborného vzdělání. Konání závěrečné zkoušky se řídí školským zákonem a příslušným prováděcím předpisem.
Organizace závěrečné zkoušky
Závěrečná zkouška má podle současného školského zákona a jeho novelizace tři části: teoretickou písemnou, teoretickou ústní a praktickou.
Žák získá střední odborné vzdělání, jestliže úspěšně vykoná všechny tři části zkoušky.
Písemná a ústní teoretická zkouška zahrnuje učivo odborných předmětů: strojírenská technologie, technická dokumentace, strojnictví, technologie kovoobrábění, programování a ekonomika. Při praktické zkoušce žák zhotovuje jednoduchý výrobek podle výkresové dokumentace.
Pojetí výuky
Výuka je zaměřena teoreticky. K dosažení cílů předmětu jsou využívány z metod výuky především frontální výuka, skupinová diskuse, řízený rozhovor, problémové vyučování a práce v týmech. Učivo každého tematického celku je doplňováno příklady z praxe a dílčími úkoly, které žáci řeší.
Při výuce se pracuje s odbornou literaturou a tiskem, tabulkami, schématy, grafy a s účetními doklady. Využívá se multimediální technika.
Důraz je kladen na schopnost žáka aplikovat znalosti v běžné praxi, vyjadřovat se kultivovaně, argumentovat, naslouchat názorům druhých, diskutovat, uplatňovat týmovou práci.
Hodnocení žáků
Hodnocení žáků je podrobně popsáno v Klasifikačním řádu SOU Domažlice, který je součástí Školního řádu a uvádí kritéria hodnocení chování žáku, výchovná opatření, kritéria hodnocení výsledků vzdělávání a podmínky opravných zkoušek.Ten je veřejně k dispozici na webových stránkách školy. Další informace k hodnocení jsou obsaženy v preambulích jednotlivých předmětů.
Při hodnocení žáků je používáno hodnocení slovní a numerické.
Při klasifikaci je hodnocena ucelenost, přesnost a trvalost osvojení požadovaných poznatků, kvalita a rozsah získaných dovedností, schopnost uplatňovat osvojené poznatky a dovednosti, samostatnost při řešení teoretických a praktických úkolů, schopnost využívat a zobecňovat zkušenosti a poznatky získané při praktických činnostech, samostatnost a tvořivost.
V předmětech praktického zaměření se hodnotí také vztah k práci, k pracovnímu kolektivu a k praktickým činnostem, osvojení si praktických dovedností a návyků, využití získaných teoretických vědomostí v praktických činnostech, aktivita, samostatnost, tvořivost, iniciativa.
Součástí hodnocení žáků je i hodnocení chování a vystupování žáků a prezentování školy, výsledky žáků při soutěžích, výsledky skupinových projektů apod.
V odborném výcviku jsou žáci hodnoceni v průběhu vykonávaných praktických činností, a to při zhotovování výrobku i při práci na smluvních pracovištích ve výrobních podnicích. Hodnoceny jsou řemeslné dovednosti i aplikace odborných znalostí technologie, materiálů, výrobního zařízení a konstrukce.
Klíčové kompetence a aplikace průřezových témat:
Žák je veden k tomu, aby dokázal:
Kompetence k učení
- formulovat své myšlenky, aktivně diskutovat, porozumět sdělení druhých
- vyjadřovat své názory a respektovat názory druhých
- umět jednat v různých situacích
- využívat svých vědomostí a dovedností v praktickém životě
Komunikativní kompetence
- vhodně komunikovat se svými spolužáky, nadřízenými, pracovníky institucí a ostatními občany
- volit vhodné komunikační metody
- zodpovědně se chovat, jednat, plnit své povinnosti
Kompetence k řešení problém
- znát instituce, které mu pomohou v řešení různých problémů
- volit vhodné prostředky řešení v životních situacích
- analyzovat informace z médií potřebné k řešení problémů
Personální a sociální kompetence
- vyhodnocovat své výsledky i ostatních spolužáků
- veškeré nedostatky se snaží vyhodnotit a napravit
Občanské kompetence a kulturní povědomí
- uznávat tradice a hodnoty národa
- objasnit význam životního prostředí pro člověka
- jednat v souladu se zásadami společenského chování a to nejen ve vlastním zájmu
Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám
- odpovědně přistupovat ke studijním a pracovním povinnostem
- volit vhodné komunikační prostředky při oslovení institucí, nadřízených, budoucího zaměstnavatele
Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií
- vyhledávat potřebné informace na informačních a vzdělávacích serverech
Začleňování průřezových témat
Zařazení průřezových témat do výuky je zaměřeno tak, aby si žák uvědomil vzájemnou použitelnost a souvislost znalostí a dovedností z různých vzdělávacích oblastí. Průřezová témata výrazně formují charakter žáku a jejich postoje, a proto jsou zařazována do všech ročníků vždy podle vhodné vazby na učivo.
Téma Občan v demokratické společnosti napomáhá rozvoji sociálních kompetencí žáků. Zejména v prvním ročníku se zařazují témata k pochopení postavení člověka ve společnosti, formování postojů žáků, aby byli schopni vytvořit dobrý třídní kolektiv, dovedli se navzájem respektovat a pomáhat si - besedy o historii města a regionu, hry zaměřené na vzájemné poznávání se a stmelování kolektivu. Další oblastí je formování názoru mladých lidí a orientace na správné hodnoty života - besedy a přednášky o nebezpečí návykových látek, nebezpečí šikany, o pěstování zdravého životního stylu aj. Velký význam má jednotný přístup všech pedagogů k chování žáků. Žáci i pedagogové jsou si vědomi, že všichni vytváří image školy zvláště ve vztahu k veřejnosti. Do této oblasti spadá i vyhledávání problémových žáků, kteří narušují kolektiv, a řešení těchto záležitostí se uskutečňuje ve spolupráci s výchovným poradcem. Je kladen důraz na komunikaci, kooperaci a zdravý životní styl. V oblasti prevence se jedná o průběžný program, nikoli jednorázový, zaměřený na osobnostní a sociální rozvoj a výcvik v sociálně komunikativních dovednostech. Program je určen pro žáky i pedagogické pracovníky školy a má vést k pozitivní změně klimatu školy s minimem kázeňských problémů žáků ve škole i mimo ni.
Téma Člověk a životní prostředí vede k pochopení významu přírody a správného chování člověka v přírodě. Toto téma se dobře začleňuje do odborného učiva, kde se klade důraz na pochopení závislosti člověka na přírodních surovinách, správném hospodaření s materiálem, na odpovědnosti člověka za zachování udržitelného rozvoje společnosti. Formou rozhovoru a besed si žáci uvědomují souvislost různých činností člověka s životním prostředím.
Téma Člověk a svět práce je vhodně realizováno v motivačních metodách, kdy je v žácích formován dobrý vztah ke zvolenému oboru. Seznamují se s náročností oboru, učitelé pěstují v žácích touhu po uplatnění a odborném růstu, učí je řešit problémové situace. Ve třetím ročníku jsou zařazeny exkurze na úřad práce a procvičovány dovednosti, které mohou žákům pomoci při hledání zaměstnání – sepsání žádosti o místo, sepsání životopisu, vyhledávání nabídek, nácvik přijímacího pohovoru a další.
Realizace tématu Informační a komunikační technologie spočívá ve zdokonalování schopností žáků pracovat s různými prostředky informačních a komunikačních technologií. Do výuky předmětu ICT je zařazeno ovládání základního softwaru a osvojení si dovednosti při práci s internetem, tyto dovednosti jsou dále rozvíjeny a propojovány s dalšími předměty. V hodinách ICT tak mohou žáci v rámci aplikací plnit úkoly zadané učiteli jiných předmětů. Podle kapacitních možností mohou odbornou učebnu využívat i učitelé jiných předmětů.
PŘEDMĚT: Technologie
počet vyučovacích hodin na studium: 3 - 1 - 1 /týden (celkem 160 hod)
Obecné cíle
Obecným cílem je komplexně žáky připravit k hospodárnému, racionálnímu a metodickému přístupu k práci a připravit je pro praktický život obráběče kovů. Žáci získávají potřebné vědomosti, znalosti, dovednosti a návyky o vlastním procesu obrábění, o nářadí a strojích, způsobech jejich údržby a seřízení, o problematice organizace výrobních procesů. Jsou připraveni řešit technologické postupy pro obrábění strojních součástí, problematiku pracovního prostředí a racionalizaci práce. Znalost technologie usnadňuje pochopit a zvládnout jiné technické obory.
Charakteristika učiva
Absolvent získá znalosti a dovednosti ve sféře výroby strojních součástí obráběním, montáže i údržby strojů. Odborné vědomosti a dovednosti vycházejí z potřeb činností ve strojírenství a dalších odvětvích národního hospodářství. V úzkém spojení s praktickým ověřováním zvládá absolvent kompetence z této problematiky:
- ručního zpracování kovů
- lícování
- teorie třískového obrábění, konvenční obrábění
- nekonvenční obrábění
- obsluha CNC strojů, porozumění CNC programům a tvorba jednodušších CNC programů
- znalosti technických materiálů, volby vhodných polotovarů
- obsluhy strojních zařízení a zabezpečení jeho provozuschopnosti, údržby nástrojů
PŘEDMĚT: Technická dokumentace
počet vyučovacích hodin na studium: 2 - 1 - 1 /týden (celkem 128 hodin)
Obecné cíle
Technická dokumentace je mezinárodním dorozumívacím prostředkem techniků,rozvíjí prostorovou představivost,logické a tvůrčí myšlení,umožňuje žákům získat vědomosti a dovednosti ve čtení,kreslení a používání technických strojírenských výkresů součástí i celků, těmto rozumět a využívat je při výrobě součástí a v technické komunikaci ve výrobním procesu.
Charakteristika učiva
Výuka je zaměřena na získání dovedností žáka při čtení a kreslení výkresů součástí charakteristických pro obor, pochopení významu součástí pro funkční celek, uplatňuje odborné termíny, používá náčrty,tabulky, normy, diagramy číselné a slovní informace, zná základy promítání součástí, kótování, dokáže přepisovat přesnost rozměrů a jakost povrchu, čte schémata jednoduchých mechanizmů, respektuje požadavky pro tvarové řešení součástí, vyráběných na CNC strojích, zná základy kreslení v CAD-CAM systému.
· dodržovali technické normy a učili se odpovědnosti za svoji práci
- rozuměli technickým výkresům zhotoveným v jiných státech EU
- usilovali o hospodárnost a neplýtvali materiálem a energií, chápali vztah mezi požadavky na přesnost a náklady na výrobu
- sledovali technický pokrok s využitím počítačové techniky ke kreslení výkresů
PŘEDMĚT Programování
počet vyučovacích hodin na studium: 0 - 1 - 3 /týden (celkem 128 hodin)
Obecné cíle
Obecným cílem je komplexně žáky připravit k hospodárnému, racionálnímu a metodickému přístupu k práci a připravit je pro praktický život obráběče kovů. Žáci získávají potřebné vědomosti, znalosti, dovednosti a návyky při ovládání CNC strojů, o tvorbě CNC programů a o nářadí pro CNC stroje. Jsou připraveni řešit technologické postupy pro obrábění strojních součástí, problematiku pracovního prostředí a racionalizaci práce.
Charakteristika učiva
Absolvent získá znalosti a dovednosti ve sféře výroby strojních součástí obráběním na CNC obráběcích strojích. Odborné vědomosti a dovednosti vycházejí z potřeb činností ve strojírenství. V úzkém spojení s praktickým ověřováním zvládá absolvent kompetence z této problematiky:
- tvorba technologických postupů
- obsluha vybraných řídicích systémů CNC strojů
- porozumění CNC programům a tvorba jednodušších CNC programů
- volby vhodných polotovarů a jejich upnutí
- údržby a seřízení nástrojů
PŘEDMĚT: Odborný výcvik
počet vyučovacích hodin na studium: 12 - 17,5 - 17,5 /týden (celkem 1504 hodin)
Obecné cíle
Žák chápe základní informace o výrobě součástí, materiálech a metalurgickém zpracování, které využívá při výrobě součástí, seřizování a provozu strojírenských výrobků.
Učí se dovednostem, které tyto informace prakticky ověří při obrábění kovových materiálů.
Charakteristika učiva
Žák při výuce zvládá základy ruční a strojní výroby součástí na klasických i CNC strojích, seřizování a údržby provozu strojírenských výrobků. Užívá v procesu odborného výcviku základní znalosti o provozu jednoduchých i složitějších celků a možnostech prodlužování životnosti těchto celků.
Žák získal základní přehled o hospodárnosti provozu strojírenských výrobků.
Předmět / ročník |
1. ročník |
2. ročník |
3. ročník |
celkem |
Český jazyk a literatura |
2 |
2 |
1 |
5 |
Německý jazyk |
2 |
2 |
2 |
6 |
Občanská nauka |
1 |
1 |
1 |
3 |
Fyzika |
1 |
1 |
0 |
2 |
Chemie a ekologie |
2 |
0 |
0 |
2 |
Matematika |
2 |
2 |
1 |
5 |
Český jazyk a literatura |
1 |
1 |
1/2 |
2 1/2 |
Tělesná výchova |
1 |
1 |
1 |
3 |
Informační technologie |
1 |
1 |
0 |
2 |
Ekonomika |
0 |
0 |
2 |
2 |
Technická dokumentace |
2 |
1 |
1 |
4 |
Strojnictví |
1 |
1 |
0 |
2 |
Strojírenská technologie |
2 |
2 |
0 |
4 |
Programování CNC strojů |
0 |
1 |
3 |
4 |
Technologie |
3 |
1 |
1 |
5 |
Odborný výcvik |
12 |
17 1/2 |
17 1/2 |
47 |
Celkem |
33 |
34 1/2 |
31 |
98 1/2 |