Strojní mechanik ŠVP

Školní vzdělávací program

Strojní mechanik

Profil absolventa

Název školy: Střední odborné učiliště Domažlice

Adresa školy: Prokopa velikého 640, Domažlice

Název školního vzdělávacího programu: Stojní mechanik

Kód a název oboru vzdělání: 23 - 51 - H/01 Stojní mechanik

Délka a forma studia: tříleté denní

Stupeň dosaženého vzdělání: střední vzdělání s výučním listem

Obor vzdělání poskytující střední odborné vzdělání klade důraz na manuální a intelektové dovednosti žáků při uplatnění tvořivého a logického myšlení a estetického vnímání. Vyučující vedou žáky k trpělivé a soustavné práci a usilují o to, aby si žáci vytvořili kladný vztah ke zvolenému oboru a získali správné pracovní návyky. Vzdělávací program umožňuje získání všeobecných a odborných vědomostí a manuálních a intelektových dovedností potřebných k vykonávání povolání v oblasti strojírenské výroby. Při sestavování a naplňování ŠVP je respektovaná snaha o vybavení absolventa takovými znalostmi, dovednostmi a postoji, které mu umožní dobré uplatnění na trhu práce. Při sestavování obsahu vzdělávání jsou respektovány požadavky sociálních partnerů příslušné odbornosti. Učivo odborných předmětů je vybráno s ohledem na možnosti pracovního uplatnění absolventa v různých typech provozních jednotek a podniků v regionu.

Vzdělávání ve všeobecně vzdělávacích předmětech je zaměřeno na rozvíjení základních poznatků, rozvíjení komunikačních dovedností v mateřském jazyce i v cizím jazyce, rozšíření ekonomických znalostí a praktické využití poznatků a dovedností z oblasti informační a komunikační techniky. Odborné předměty jsou zaměřeny na získání přehledu o materiálech používaných v strojírenské výrobě, charakteristiku strojů a zařízení ve strojírenství, schopnost konstrukčního řešení jednoduchého výrobku a na osvojení si technologických postupů při výrobě a montáži strojírenských výrobků. Cílem praxe je praktické osvojení řemeslných dovedností a aplikace všeobecných a odborných dovedností při zhotovení strojírenských výrobků, jejich montáži a údržbě. V teorii i praxi jsou žáci vedeni k hospodárnému zacházení s materiály a energií, k ekologickému chování, ke slušnému chování a k dodržování hygienických předpisů, protipožárních předpisů a předpisů bezpečnosti práce.

Obecným cílem vzdělávacího programu je připravit pracovníka, který se dobře umístí na trhu práce, případně bude schopen reagovat na měnící se podmínky trhu práce.

Popis uplatnění absolventa v praxi:

Absolvent zná základní úkoly odvětví a oboru, na který se připravuje. Je připraven pro vykonávání řemeslné práce. Jeho řemeslné dovednosti jsou podloženy základními odbornými znalostmi. Dodržuje zásady a předpisy ochrany zdraví a bezpečnosti práce. Hospodárně využívá materiál a dbá o úspory energie. Má základní vědomosti o kovech a dalších používaných materiálech. Vhodně uskladňuje materiály, součásti a výrobky. Zná výrobní zařízení, umí je ovládat, seřizovat a udržovat. Ekologicky nakládá s veškerým odpodem. Má základní vědomosti o technologii výroby. Zná základy odborného kreslení výrobků a čtení výkresů, používání norem. Obrábí a sestavuje jednoduché součásti a výrobky, provádí údržbu strojů. Má všeobecné znalosti z oblasti ekonomiky, které uplatní jako občan, zaměstnanec i OSVČ.

Očekávané výsledky vzdělávání (kompetence) absolventa

  • zná a dodržuje základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence
  • čte s porozuměním texty, tabulky, grafy, schémata, diagramy a výkresy
  • dovede se vyjadřovat v mateřském jazyce i v cizím jazyce přiměřené situaci každodenního a pracovního života
  • má základní znalosti o fungování multikulturní demokratické společnosti
  • má základní znalosti v oblasti právního vědomí
  • má vědomosti a dovednosti z ekonomiky a podnikání potřebné k orientaci na trhu práce, v podnikových činnostech a v pracovně právních vztazích
  • má základní numerické znalosti
  • zná zásady správné životosprávy, relaxace a regenerace duševních a fyzických sil, umí poskytnout první pomoc při úrazu a náhlém onemocnění
  • dovede identifikovat běžné problémy, s nimiž se v životě setká a hledat způsoby jejich řešení
  • má vypěstovanou profesní etikou a umí jednat s lidmi
  • vyrovná se se stresovými situacemi
  • vystupuje kultivovaně
  • soustavně pečuje o svůj vzhled a osobní hygienu
  • průběžné sleduje vývoj nových technologií, strojů a materiálů
  • dodržuje pracovní kázeň

Během studia je žák veden tak, aby

  • uměl pracovat v týmu, upevňovat interpersonální vztahy a adekvátně jednat s lidmi
  • znal své reálné odborné a osobnostní kvality, uměl konstruktivně zvažovat své možnosti v oblasti profesní dráhy
  • měl reálnou představu o kvalitě své práce, pracoval svědomitě a pečlivě, snažil se dosahovat co nejlepších výsledků
  • prezentoval vhodným způsobem výsledky své činnosti
  • uvažoval a jednal ekonomicky v osobním i pracovním životě (bral v úvahu náklady, výnosy a zisk každé činnosti)
  • dodržoval zásady a předpisy bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a hygieně práce, znal pracovní rizika spojená s výkonem svého povolání
  • znal a dodržoval právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence
  • rozvíjel své estetické cítění a tvůrčí přístup ve svém oboru
  • orientoval se v potřebných informacích a pracoval s nimi uvážlivě
  • byl schopen používat prostředky informační a komunikační technologie ke komunikaci, pro získávání a zpracování informací ve všech oblastech, zejména v pracovním a osobním životě
  • měl aktivní přístup k životu a k řešení problémů
  • jednal a komunikoval slušně a odpovědně, vážil si vytvořených hodnot
  • respektoval lidská práva a vážil si lidského života
  • chránil životní prostředí v pracovním i v osobním životě
  • jednal hospodárně v pracovním i v osobním životě
  • pociťoval odpovědnost za své zdraví, usiloval o zdravý životní styl a zdokonalování své tělesné zdatnosti

Podmínky pro přijetí ke vzdělávání

  • přijímání se řídí zákonem č. 561/2004 Sb
  • úspěšné ukončení základního vzdělání
  • splnění kriterií přijímacího řízení stanovených pro daný školní rok
  • splnění podmínek zdravotní způsobilosti uchazečů o vzdělávání v daném oboru vzdělání
  • konečné přijetí žáka ke vzdělávání je podmíněno odevzdáním zápisového lístku do 5 dnů od obdržení rozhodnutí (viz § 60a odst.6-7 škol.zákona 561/2004 Sb. v pozdějším znění) a podpisem Smlouvy o vzdělávání.

Zdravotní způsobilost

Zdravotní způsobilost žáků posuzuje a písemně potvrzuje příslušný registrující praktický lékař. Uchazeči nesmí trpět zejména: nemocemi pohybového ústrojí znemožňujícími práci ve vynucené poloze, poruchami jemné motoriky horních končetin, závažnými alergickými onemocněními kůže, dýchacích cest a spojivek a poruchami zraku.

Způsob ukončení vzdělání a potvrzení dosaženého vzdělání:

Vzdělání je ukončeno závěrečnou zkouškou. Obsah a organizace závěrečné zkoušky se řídí platnými předpisy. Dokladem o dosažení stupně vzdělání je vysvědčení o závěrečné zkoušce a výuční list. Úspěšné složení závěrečné zkoušky a získání výučního listu umožňuje absolventovi ucházet se o studium navazujících studijních vzdělávacích programů ve středních odborných školách a středních odborných učilištích s možností získání středního vzdělání s maturitní zkouškou. Absolvent je připraven prohlubovat si specifické znalosti v oboru různými školeními a kurzy.

Ukončení vzdělávání, potvrzení dosaženého vzdělání a kvalifikace

Výuční list a vysvědčení o závěrečné zkoušce je dokladem o získání středního odborného vzdělání. Konání závěrečné zkoušky se řídí školským zákonem a příslušným prováděcím předpisem.

Organizace závěrečné zkoušky

Závěrečná zkouška má podle současného školského zákona a jeho novelizace tři části: teoretickou písemnou, teoretickou ústní a praktickou.

Žák získá střední odborné vzdělání, jestliže úspěšně vykoná všechny tři.

Písemná a ústní teoretická zkouška zahrnuje učivo odborných předmětů: strojírenská technologie, technická dokumentace, strojnictví, výrobní a provozní technologie a ekonomika. Při praktické zkoušce žák zhotovuje jednoduchý výrobek podle výkresové dokumentace.

Pojetí výuky

Metody a formy výuky jsou voleny s ohledem na obsah konkrétního učiva a výsledek vzdělávání, kterého se má dosáhnout. Učitelé volí metody podle svých potřeb a zkušeností a s ohledem na charakter vyučovaného předmětu. Uplatňují vhodnou motivaci, která stimuluje práci žáků a nejčastěji se opírá o zájem o zvolený učební obor. Podobné aplikační příklady jsou vybírány tak, aby se týkaly problematiky odborných předmětů. Důraz je kladen na podporování samostatné práce žáků, především na osobní zodpovědnost a samostatnost, schopnost kooperace a týmové spolupráce se zaměřením na sebehodnocení a poznání svých možností – samostatné práce žáků, skupinové práce, brainstorming, referáty, prezentace písemné, ústní a grafické, společné hodnocení, analýza výsledků. Důležitou složkou teoretické výuky je používání názorných pomůcek v různé formě, které žákům usnadňují pochopení učiva, jako jsou vzorky, nástěnné obrazy, zvukové nahrávky, instruktážní a výukové video, exkurze. K procvičování a upevňování učiva se využívají různé formy ústních, písemných, grafických a praktických cvičení, soutěže, simulační metody, projekty apod. Velký důraz je kladen na vytváření mezipředmětových vazeb, které rozšiřují klíčové kompetence žáka. Součástí výuky jsou besedy s odborníky, návštěvy výstav, odborné exkurze, soutěže, skupinové projekty a různé formy zapojení žáků do prezentačních akcí školy.

Hodnocení žáků

Hodnocení žáků je podrobně popsáno v Klasifikačním řádu SOU Domažlice , který je součástí Školního řádu a uvádí kritéria hodnocení chování žáku, výchovná opatření, kritéria hodnocení výsledků vzdělávání a podmínky opravných zkoušek. Ten je veřejně k dispozici na webových stránkách školy. Další informace k hodnocení jsou obsaženy v preambulích jednotlivých předmětů.

Při hodnocení žáků je používané slovní hodnocení a numerické hodnocení.

Při klasifikaci je hodnocena ucelenost, přesnost a trvalost osvojení požadovaných poznatků, kvalita a rozsah získaných dovedností, schopnost uplatňovat osvojené poznatky a dovednosti, samostatnost při řešení teoretických a praktických úkolů, schopnost využívat a zobecňovat zkušenosti a poznatky získané při praktických činnostech, samostatnost a tvořivost.

V předmětech praktického zaměření se hodnotí také vztah k práci, k pracovnímu kolektivu a k praktickým činnostem, osvojení si praktických dovedností a návyků, využití získaných teoretických vědomostí v praktických činnostech, aktivita, samostatnost, tvořivost, iniciativa.

Součástí hodnocení žáků je i hodnocení chování a vystupování žáků a prezentování školy, výsledky žáků při soutěžích, výsledky skupinových projektů apod.

V odborném výcviku jsou žáci hodnoceni v průběhu vykonávaných praktických činností, a to při zhotovování výrobku i při práci na smluvních pracovištích ve výrobních podnicích. Hodnoceny jsou řemeslné dovednosti i aplikace odborných znalostí technologie, materiálů, výrobního zařízení a konstrukce.

Klíčové kompetence a aplikace průřezových témat:

Žák je veden k tomu, aby dokázal:

Kompetence k učení

  • poznat a objevovat nové možností při práci s kovy i dalšími materiály
  • získat základy pro získání odborné kvalifikace

Kompetence k řešení problémů

  • volit pracovní postup i pro složitější součásti při využití poznatků z fyziky a strojírenské technologie
  • naučit se způsobům hospodárné výroby

Komunikativní kompetence

  • vyjadřovat se srozumitelně, věcně a souvisle v technických výrazech
  • prezentovat a obhajovat své stanovisko a názory na konkrétní technický problém
  • vyslechnout názory druhých a vhodně na ně reagovat

Personální a sociální kompetence

  • kriticky hodnotit své osobní dispozice
  • uvědomovat si své vlastní přednosti i nedostatky
  • dokázat pracovat v kolektivu a využívat ke svému učení znalosti a zkušenosti jiných lidí
  • kriticky hodnotit výsledky své práce
  • pracovat samostatně i v týmu
  • přijímat a plnit zadané úkoly

Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám

  • získat široké zkušenosti k uplatnění na trhu práce a po získání zkušeností a dostatečné praxi možnost samostatného podnikání v oboru

Matematické kompetence

  • využívat a rozvíjet matematické dovednosti výpočty řezných podmínek pro obrábění, při lícování součástí a výpočtech produktivity práce

Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií

  • schopnost pracovat s elektronickou formou strojnických tabulek, katalogů a příruček
  • schopnost vyhledávat si nové informace na internetu

Začleňování průřezových témat

Zařazení průřezových témat do výuky je zaměřeno tak, aby si žák uvědomil vzájemnou použitelnost a souvislost znalostí a dovedností z různých vzdělávacích oblastí. Průřezová témata výrazně formují charakter žáku a jejich postoje, a proto jsou zařazována do všech ročníků vždy podle vhodné vazby na učivo.

Téma Občan v demokratické společnosti napomáhá rozvoji sociálních kompetencí žáků. Zejména v prvním ročníku se zařazují témata k pochopení postavení člověka ve společnosti, formování postojů žáků, aby byli schopni vytvořit dobrý třídní kolektiv, dovedli se navzájem respektovat a pomáhat si -  besedy o historii města a regionu, hry zaměřené na vzájemné poznávání se a stmelování kolektivu. Další oblastí je formování názoru mladých lidí a orientace na správné hodnoty života -  besedy a přednášky o nebezpečí návykových látek, nebezpečí šikany, o pěstování zdravého životního stylu aj. Velký význam má jednotný přístup všech pedagogů k chování žáků. Žáci i pedagogové jsou si vědomi, že všichni vytváří image školy zvláště ve vztahu k veřejnosti. Do této oblasti spadá i vyhledávání problémových žáků, kteří narušují kolektiv, a řešení těchto záležitostí se uskutečňuje ve spolupráci s výchovným poradcem. Je kladen důraz na komunikaci, kooperaci a zdravý životní styl. V oblasti prevence se jedná o průběžný program, nikoli jednorázový, zaměřený na osobnostní a sociální rozvoj a výcvik v sociálně komunikativních dovednostech. Program je určen pro žáky i pedagogické pracovníky školy a má vést k pozitivní změně klimatu školy s minimem kázeňských problémů žáků ve škole i mimo školu.

Téma Člověk a životní prostředí vede k pochopení významu přírody a správného chování člověka v přírodě. Toto téma se dobře začleňuje do odborného učiva, kde se klade důraz na pochopení závislosti člověka na přírodních surovinách, správném hospodaření s materiálem, na odpovědnosti člověka za zachování udržitelného rozvoje společnosti. Formou rozhovoru a besed si žáci uvědomují souvislost různých činností člověka s životním prostředím.

Téma Člověk a svět práce je vhodně realizováno v motivačních metodách, kdy je v žácích formován dobrý vztah ke zvolenému oboru. Seznamují se s náročností oboru, učitelé pěstují v žácích touhu po uplatnění a odborném růstu, učí je řešit problémové situace. Ve třetím ročníku jsou zařazeny exkurze na úřad práce a procvičovány dovednosti, které mohou žákům pomoci při hledání zaměstnání – sepsání žádosti o místo, sepsání životopisu, vyhledávání nabídek, nácvik rozhovoru a další.

Realizace tématu Informační a komunikační technologie spočívá ve zdokonalování schopností žáků pracovat s různými prostředky informačních a komunikačních technologií. Do výuky předmětu ICT je zařazeno ovládání základního softwaru a osvojení si dovednosti při práci s internetem, tyto dovednosti jsou dále rozvíjeny a propojovány s dalšími předměty. V hodinách ICT tak mohou žáci v rámci aplikací plnit úkoly zadané učiteli jiných předmětů. Podle kapacitních možností mohou odbornou učebnu využívat i učitelé jiných předmětů.

PŘEDMĚT: Technická dokumentace

počet vyučovacích hodin na studium: 2 - 1 - 1 / týden (celkem 128 hodin)

Obecné cíle

Technická dokumentace je mezinárodním dorozumívacím prostředkem techniků, rozvíjí prostorovou představivost, logické a tvůrčí myšlení, umožňuje žákům získat vědomosti a dovednosti ve čtení, kreslení a používání technických strojírenských výkresů součástí i celků, těmto rozumět a využívat je při výrobě součástí a v technické komunikaci ve výrobním procesu.

Charakteristika učiva

Výuka  je  zaměřena na získání dovedností žáka při čtení a kreslení výkresů součástí charakteristických pro obor, pochopení významu součástí pro funkční celek, uplatňuje odborné termíny, používá náčrty, tabulky, normy, diagramy číselné a slovní informace, zná základy promítání součástí, kótování, dokáže  předepisovat přesnost rozměrů a jakost povrchu, čte schémata jednoduchých mechanizmů, respektuje požadavky pro tvarové řešení součástí, vyráběných na CNC strojích, zná základy kreslení v CAD-CAM systému.

PŘEDMĚT: Strojnictví

počet vyučovacích hodin na studium: 1 - 1 - 1 /týden (celkem 96 hodin)

Obecné cíle

Poskytovat žákovi základní technické informace o druzích, funkci, vlastnostech a základní charakteristice součástí. Žák se orientuje ve způsobech montáže strojních součástí, o funkci jednotlivých částí strojů a strojních zařízení.

Charakteristika učiva

Učivo zahrnuje základní názvosloví strojních součástí, jejich použití.

Učivo je složeno z tematických celků rozvržených do 1. a 2. ročníku. Žák ve výuce ovládá učivo v tématech: rozebíratelné a nerozebíratelné spoje, potrubí, součásti umožňující přenos pohybu, mechanizmy pro přenos pohybu, stroje pro zvedání a dopravu materiálů a látek, stroje pro přeměnu

energie, pro pohon strojů. Žák se seznámí se základními technickými pojmy a orientací v technické literatuře.

Ve výuce si osvojí zásady montáže a údržby jednotlivých strojních součástí.

PŘEDMĚT: Strojírenská technologie

počet vyučovacích hodin na studium: 1 - 2 - 0 /týden (celkem 96 hodin)

Obecné cíle

Cílem předmětu   je vybavit žáky především souborem dovedností nezbytných pro vykonávání praktických činností vyskytujících se při výrobě, údržbě, opravách, servisu, popř. provozu strojírenských výrobků, a to s přihlédnutím k hlediskům ekonomickým (pracovní výkon, spotřeba materiálu, pomocných a provozních hmot, nářadí, nástrojů apod.) a ekologickým, ale také dovednostmi volit optimální postupy práce a technologické podmínky pracovních operací, volit potřebné pracovní prostředky, pomocné materiály a hmoty apod.

Cílem předmětu je získat znalosti v oblasti výroby surového železa a oceli, neželezných kovů a nekovových materiálů včetně jejich dělení, značení a využití. Získat znalosti o tepelném zpracování kovů, povrchových úpravách a ochraně proti korozi včetně technologie provedení a využití.

Charakteristika učiva

Strojírenská technologie podává žákům základní poznatky o materiálech a způsobech zkoušení jejich vlastností, o nástrojích, strojích, prostředcích a metodách používaných při jejich zpracování. Její znalost usnadňuje pochopit a zvládnout další technické obory.

PŘEDMĚT: Technologie výroby

počet vyučovacích hodin na studium: 1 - 1 - 1 /týden (celkem 96 hodin)

Obecné cíle

Cílem je předat žákovi základní znalosti a dovednosti při ručním zpracování kovů, při třískovém obrábění jednoduchých součástí a využití nekonvenčních metod obrábění.

Naučí žáka volit správné pracovní a technologické postupy výroby jednoduchých součástí.

Žák se učí použití základních zámečnických nástrojů a přípravků, základní práce na klasických obráběcích strojích a dodržovat zásady BOZP.

Charakteristika učiva

Žáci si ve výuce osvojí základní technologické operace při ručním zpracování kovů, naučí se zvolit správné technologické postupy, zvolit optimální řezné podmínky a hospodárný způsob výroby. Seznámí se s podstatou a možnostmi využití nekonvenčních metod obrábění a základů spojování součástí včetně svařování.

PŘEDMĚT: Odborný výcvik

počet vyučovacích hodin na studium: 15 - 17,5 - 17,5 /týden (celkem 1600 hodin)

Obecné cíle

Žák chápe základní informace o výrobě součástí, materiálech a metalurgickém zpracování, které využívá při výrobě součástí, montáži, opravách a provozu strojírenských výrobků.

Učí se dovednostem, které tyto informace prakticky ověří na jednoduchých činnostech při obrábění kovových materiálů, na montážních skupinách a celcích.

Charakteristika učiva

Žák při výuce zvládá základy ruční a strojní výroby součástí, základy montáže, údržby, oprav a provozu strojírenských výrobků. Užívá v procesu odborného výcviku základní znalosti o provozu jednoduchých i složitějších celků a možnostech prodlužování životnosti těchto celků.

Žák získal základní přehled o hospodárnosti provozu strojírenských výrobků.

Předmět / ročník

1. ročník

2. ročník

3. ročník

celkem

Český jazyk a literatura

2

2

1

5

Německý jazyk

2

2

2

6

Občanská nauka

1

1

1

3

Fyzika

1

1

0

2

Základy ekologie a chemie

2

0

0

2

Matematika

2

2

1

5

Tělesná výchova

1

1

1

3

Informační technologie

1

1

1

3

Ekonomika

0

0

2

2

Technická dokumentace

2

1

1

4

Strojnictví

1

1

1

3

Strojírenská technologie

1

2

0

3

Technologie výroby

1

1

1

3

Technologie provozu

0

0

2

2

Odborný výcvik

15

17 1/2

17 1/2

50

Celkem

32

32 1/2

31 1/2

96

 

Chcete stránku vytisknout?
Skrýt před tiskem nějaké části stránky.
Vytisknout celou stránku tak, jak ji vidíte.
(tento box nebude vytištěn)
Úprava stránky před tiskem
Najeďte myší na nějaký obsah na stránce, zobrazí se červený obdélník. Kliknutím na něj obsah skryjete. Poté stiskněte tlačítko 'Vytisknout'.